بازگشت رتبه بندی معلمان از شورای نگهبان به مجلس و چند سوال
به گزارش فیفا1 معاون اسبق وزارت آموزش و پرورش ضمن اشاره به عودت لایحه رتبه بندی معلمان از جانب شورای نگهبان جهت بررسی بیشتر و رفع ابهامات به مجلس شورای اسلامی، انتقاداتی به عملکرد مراجع ذی ربط در جریان تصویب این لایحه وارد کرد.
محی الدین بهرام محمدیان در گفتگو با ایسنا، با بیان این که "یکی از شگفتی های برخی تصمیم گیران و مسؤلان، اندیشیدن بعد از اقدام و عمل است " اظهار نمود: برخی ابتدا دست به انجام کاری می زنند و سپس فکر می کنند که چه گفته اند، چه کرده اند و تبعات یا مزایای تصمیم شان چه بوده است.
وی ضمن اشاره به این که "در ماه های اخیر خبر بررسی لایحه رتبه بندی معلمان در مجلس، گوش فلک را کر کرده بود"، به تلاشهای برخی تشکل های سیاسی برای گل آلود کردن این آب که گاها منجر به اعتراضات و تجمع هایی در کف خیابان شد هم اشاره نمود و اظهار داشت: شماری از نمایندگان مجلس هم برای محبوب شدن خود در بین معلمان، چنان ایده پردازی و طراحی می کردند که گویا کار تمام شده است و آنها مبتکر این کار بوده اند و گاهی هم با پیگیر اصلی در کمیسیون شاخ به شاخ می شدند.
معاون حقوقی و امور مجلس آموزش و پرورش در دوره چهارم مجلس شورای اسلامی افزود: نامزدهای تصدی پست وزارت آموزش و پرورش هم از قطعی شدن رتبه بندی سخن می گفتند و میراث دار وعده دادن درباره رتبه بندی معلمان از وزرای پیشین شده بودند که در سالهای گذشته هیچگاه محقق نشده بود. دولت هم سوی دیگر ماجرا بود که کوشش کرد تا هم جو مطالبات را آرام کند و با فرصت گرفتن وضعیت، بودجه ی خویش را سامان دهد و با تأخیر انداختن تصویب قانون، سال ۱۴۰۰ را بگذارند.
محمدیان با اشاره به اینکه به تازگی شورای نگهبان در یک بخش بر این قانون مصوب، چند اشکال و ابهام وارد کرده و در بخش دیگر چند ایراد گرفته که مغایر قانون اساسی است و در نهایت ضمن عودت قانون به مجلس، خواهان اصلاح و رفع ابهام از مصوبه برای اظهار نظر شورا شده است اظهار داشت: در اینجا سوالی مطرح می شود در خصوص این که آیا دولت و مجلس با عرف و شرایط لایحه نویسی و تصویب قانون آشنایی ندارند که در یک لایحه دو صفحه ای، دو صفحه مغایر قانون اساسی و جملات مبهم نوشته و تصویب کرده اند؟.
وی ادامه داد: مرکز پژوهش های مجلس، مرکز مطالعات استراتژیک ریاست جمهوری و پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش چه نقشی در تدوین و تصویب این قانون ایفا کردند؟ این همه یال و کوپال و بودجه و اعتبارات و نیروی انسانی و تجهیزات و ادعای علمی این مراکز برای مردم چه فایده ای دارد؟ اعتباراتی که از بودجه عمومی و مالیات دریافت شده از مردم صرف این مراکز علمی و پژوهشی می شود چه سودمندی داشته است که مجلس و دولت چنین قانونی را نوشته و تصویب کرده اند که در آینده هزینه بالاتری از آنچه برخی گمان می کنند بر کشور تحمیل می کند.
رئیس مرکز مطالعات فقهی تعلیم و تربیت همینطور با طرح این سوال که «چه کسی یا کسانی تلاش کردند توپ را از زمین خود به زمین دیگری بفرستند و نهایتا در خاک شورای نگهبان بنشانند و بعد مدعی شوند که شورای نگهبان با لایحه رتبه بندی مخالفت کرد؟ » اظهار داشت: آیا برای رها شدن یقه مسئولیت خود، باید شورای نگهبان را نشانه این خطای استراتژیک کرد؟ برای شورای نگهبان به اندازه ی کافی جاهای دیگر هزینه تراشی کرده اند، مجلس چرا؟.
محمدیان از عدم حضور دبیر شورای نگهبان در جلسات مجلس با عنایت به مفاد اصل ۹۷ قانون اساسی و همینطور آنچه " فضاسازی ها و حساسیت موضوع" خواند هم گلایه نمود و اظهار داشت: بله، شاید در جواب بگویند تکلیف شورای نگهبان تذکر دادن در حین مذاکرات نیست، اما این حضور سبب می شود به جای ۲۰ روز صرف وقت جهت اعمال نظر و باقی ماندن ابهامات، از همان روز اول مانند لوایح دوفوریتی تذکر بدهند.
وی با اشاره به اینکه اگر مجلس مدعی کارشناسی در کار خود است و مطمئن است که آنچه تصویب کرده صلاح معلمان بوده است برای نهایی کردن، تصمیم خویش را به مجمع تشخیص مصلحت نظام عرضه کند اظهار داشت: اما اگر اینها بازی برای فرصت گرفتن و خسته کردن باشد، مرتکبین آن بدانند که اولا آتش این رفتار نسنجیده، دامن خود آنان را می گیرد و ثانیا دود این قبیل اقدامات به چشم مردم می رود.
منبع: fifa1.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب